Sötpotatis pommes

Igår testade jag att göra pommes frites av sötpotatis. För några dagar sedan hittade jag ekologisk sötpotatis och då passade jag på att köpa det. Jag försöker anpassa grönsakerna hemma efter det utbud som går att hitta ekologiskt, och jag tror att det är bra att testa nya grönsaker för att bredda tarmfloran och för att maximera att kroppen får den näring den behöver, då alla grönsaker har sin egen uppsättning av näringsämnen. Genom att variera mycket så är det större chans att kroppen får allt vad den behöver, plus att tarmfloran mår bättre.

Så här gjorde jag:



RECEPT SÖTPOTATIS POMMES

Räcker till 2 personer, eller 1 person om man är jättehungrig

2 ekologiska sötpotatisar
2 msk ekologisk kallpressad olivolja
oraffinerat havssalt
torkad ekologisk timjan
ekologiskt örtsalt (jag använder Kung Markattas)

Sätt ugnen på 200 grader. Tvätta potatisarna och skär dem med skal i lagom stora bitar. Mycket av näringen sitter i skalet så behåll det. Lägg dem sen på en plåt som du först smort med olivolja. Häll på mer olivolja samt salt och timjan och rör om så att sötpotatisen är helt inoljad. Grädda i 20 - 30 minuter. Öppna luckan ca var 10:e minut för att få bort ånga och vänd lite på sötpotatisen så sticksen blir gyllenbruna på båda sidor. Passa ugnen på slutet så att sötpotatisen inte blir bränd men vänta med att ta ut plåten tills sticksen blivit lite torra och inte är mjuka och blöta.

Ta ut plåten och krydda med örtsalt och eventuellt mer salt och timjan.

Servera dem med en god dipp eller som en del av en rätt, t ex med en köttbit till. Något som passar bra är bland annat min egen hummus eller vitlöks- och chilimajonnäs.

Det borde gå att dubbla receptet och ändå få plats på plåten om man vill göra en större mängd.

Jag valde att behålla skalet på sötpotatisen då mycket av näringen sitter i skalet. 

De är redo att sättas i ugnen.

Med en god dipp, t ex hummus så blir detta ett vansinnigt gott snacks eller del av en middag.



Ett tips om du vill hitta fler av mina recept är att gå in under fliken "Recept" i menyn och klicka på den typ av mat som du söker, t ex Tillbehör, Lunch & middag eller Sötsaker. Det är också enkelt att hitta ett recept du sett tidigare genom att googla t ex "Saras Eviga surdegsbröd", "Saras Eviga granola", "Saras Eviga hummus" eller vad helst du sett på bloggen tidigare och vill hitta igen.

Ha en riktigt fin onsdag. Jag önskar er alla en härlig dag.


___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.