Putsa fönster giftfritt

Visste du att varken fönsterskrapa eller giftiga kemikalier behövs för att få fönstren skinande rena? Detta är allt som behövs:

- En balja (gärna i rostfritt stål) fylld med varmt vatten och en skvätt ekologisk äppelcidervinäger. Ca 3 liter vatten och någon matsked äppelcidervinäger blir lagom.
- En trasa att våttorka med.
- En trasa att putsa torrt med.

Jag tycker att det är bra att även ha ytterligare en balja med varmt vatten där jag doppar trasan jag våttorkar med när den är smutsig, innan jag sköljer trasan i bunken med vatten och äppelcidervinäger. På så sätt slipper jag byta vattnet med äppelcidervinäger lika ofta.

Genom att välja en balja i rostfritt stål och skippa en i plast så blir din fönsterputsning helt giftfri. I en balja gjord av plast så kan nämligen skadliga tillsatsämnen som finns i plasten släppa till det varma vattnet. Jag använder de vanliga bunkar jag har i köket till bak, sallader m.m. Det är enkelt att sedan diska ur dem så de blir helt rena att använda till matlagning igen efteråt.

Fönstren blir verkligen såå rena på detta enkla sätt. Jag blir alltid lättad när jag äntligen tar mig för att pusta våra fönster. Det är nämligen en sån grej som jag kan skjuta på in i det längsta, och jag ska erkänna att jag max putsar våra fönster en till två gånger per år. Men när jag väl gör det så är det inte alls så tråkigt som jag inbillat mig innan. Jag blir verkligen så glad av att ha renputsade fönster. Det blir direkt mycket ljusare inomhus och ja, det gör mig glad helt enkelt!

En balja med varmt vatten med en skvätt äppelcidervinäger är allt som behövs för att få fönstren rena. Samt en trasa att våttorka rent med och en att torka torrt med.  

Det behövs verkligen inte några starka kemikalier för att städa rent. Tvärtom! Ibland krånglar vi till det och tror att det skulle bli renare med syntetiska kemikalier. Men sanningen är att alla dessa städprodukter som står uppradade på hyllorna för rengöringsprodukter i affären är fyllda med ämnen som bland annat kan vara hormonstörande och som både kan skada vår framtida hälsa, men också är giftiga för vår Moder Jord. Dessutom blir det inte mer rent med dem än med mer naturliga städprodukter så som  t ex ättika, citron, bikarbonat eller äppelcidervinäger. Allra mest känsliga för de skadliga kemikalier som finns i konventionella städprodukter är barnen, eftersom de fortfarande är under utveckling och därför är mycket mer mottagliga för dessa ämnen.

Ett plus när jag pustade fönstren var att även min vigselring blev skinande ren av att doppas i vattnet med äppelcidervinäger. :-)

Så gör dig själv, dina barn och vår planet en stor tjänst nästa gång du putsar dina fönster. Skippa de syntetiska fönsterputsmedlen. Skriv gärna en kommentar nedan om du testat och hur du tycker att det funkade.

___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

4 kommentarer:

  1. Det är en befriande känsla att ha putsat fönstren.
    Jag har under många år putsat med vatten och Yes och sedan torkat med tidningspapper.Men nu när jag slutat använda Yes så funkar inte det att använda tidningspapper som torkning blir flammigt.Så jag undrar vad använder du för trasor? Jag behöver verkligen tvätta mina fönster, men drar mig extra mycket denna gång eftersom et inte blev bra i julas. Min blandning i julas var annars med vinäger och vatten jag testar igen:)kram Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Camilla! Trasorna som jag använder har jag fått från min mamma för många år sedan. Min gissning är att de inte är plastfria. De ser ut som släta mikrofibertrasor. Kollade lite snabbt nu och Clas Ohlson har något som heter "poler- / fönsterduk smart microfiber" som ser ut lite som de trasor jag använder. Vill du däremot ha det helt giftfritt så är det nog trasa i linne som gäller (t ex Växbo Lin) och torka tort med en urtvättad bomullstrasa (t ex ett trasigt gammalt lakan som du klipper i lagom stor bit). Stort lycka till och berätta gärna sen hur det gick. Kramar /Sara

      Radera
    2. Tack för hjälpen. Jag kommer nu i sommar ta hjäp av ett fönsterputsar företag. Men i höst/vinter kommer jag putsa själv. Tänkte unna mig denna hjälp för första gången har 20 fönster plus fyra sidor och isället för att må dåligt över att jag inte tar tag idet för att jag är för trött skaffar jag hjälp:) Ha det gott
      kram Milla

      Radera
    3. Hej Camilla! Det låter klokt. :-) Kram!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.