Naturligt och hälsosamt chokladmousse

Chokladmousse kan du enkelt köpa i vilken matvarubutik som helst. Men vad innehåller den? Läser man innehållsförteckningen (vilket jag rekommederar er att alltid göra för att se vad det i verkligheten är du köper med dig hem) så ser man att detta pulver först och främst består av massor med socker, men även tillsatser så som konsistensgivare och aromer. En produkt som är allt annat än riktig mat med andra ord.

Men vem älskar inte choklad, och chokladmousse minns jag som något fantastiskt gott. Det braiga i kråksången är att du inte alls behöver misströsta. Du kan nämligen väldigt enkelt göra din egen chokladmousse, som inte bara är utan några som helst tillsatser, den är dessutom till brädden fylld med näring. Passa gärna på att göra denna mousse när du har lite övermogna tråkiga bananer hemma, för de passar nämligen allra bäst till detta recept. Receptet består av endast fyra ingredienser. Här bjuder jag på mon variant av chokladmousse som jag brukar göra, samt en annan chokladröra som är så god att saliven rinner till bara vid tanken på den.


RECEPT SARAS CHOKLADMOUSSE

1 ekologisk banan, gärna lite övermogen
1 ekologisk avokado
2 msk ekologisk kakao
1 tsk ekologisk honung, flytande eller vanlig går lika bra.

Mosa ihop allt med en gaffel och låt gärna stå en stund så smakerna blandar sig ordentligt med varandra. Ät som den är, eller med lite bär och en klick vispad ekologisk grädde.

Min chokladmousse med vispad grädde och toppad med frusna ekologiska lingon. Det är även gott att toppa med t ex hallon eller blåbär. 

Är du lika galen i choklad som jag är så kan jag tipsa om en annan chokladröra som jag gör ibland som är helt fantastisk. Samma sak här, ät den som den är eller med lite bär och / eller en klick grädde. Jag tycker dock att den är godast att äta bara rakt upp och ned som den är utan något till.


RECEPT SARAS CHOKLADRÖRA MED HAVSSALT 

1 lite övermogen ekologisk banan
1 rejäl rågad tesked ekologisk kallpressad kokosolja (jag använder denna)
1 tsk ekologisk kakao
lite oraffinerat havssalt (jag använder detta salt)

Mosa ihop allt och ät och njut!

Själv får jag vänta med godsaker som dessa då jag beslutat mig för att ta ett nytt sockerstopp som jag gjorde tidigare i år. Jag kommer att utesluta socker under 30 dagar, då jag känner att sockret fått makten över mig och jag vill ha mer och mer söta saker. Med sockerstopp så tänker jag att jag undviker allt vitt socker, men också naturliga sötningsmedel så som bananer, honung, dadlar och kokossocker m.m. Även de naturligare sötningsvarianterna triggar igång ett sötsug hos mig liksom hos de flesta andra, så jag avstår även detta. Men jag kommer att tillåta mig att äta en frukt om dagen och inte vara lika strikt som förra gången, genom att tillåta mig att även kunna gå ut och äta på restaurang. Jag kommer givetvis att försöka undvika det söta och inte köpa efterrätter och dylikt men däremot är det svårt att till 100% veta om t ex en tomatsås i en maträtt inte innehåller lite socker när man är ute och äter. Förra gången undvek jag att äta ute på restaurang under hela mitt sockerstopp just för att det är nästan omöljigt att veta om det finns socker eller andra sötningsmedel i maten när man inte själv tillrett den. Men denna gång tänkte jag faktiskt tillåta mig att kunna gå ut och äta. Detta eftersom jag njuter enormt av att kunna gå ut och äta emellanåt och det skulle ta bort en stor glädje för mig. Livet ska ju vara roligt också och man kan inte slå knut på sig för att äta hälsosamt.

Trevlig fredag och helg på er alla! Vi ses igen nästa vecka.

Lockas du att köpa förpackningar som denna? Vänd på förpackningen och läs innehållet så kommer du snabbt på andra tankar. Köp istället med dig bananer och avokado hem (samt kakao och honung om du inte har det hemma) och gör din egen nyttiga, goda chokladmousse som du kan njuta utav med vetskapen om att du samtidigt ger din kropp massor av näring. 

Innehållsförteckningen på chokladmousse som du köper som pulver i matvarubutiken är ingen rolig läsning. 

___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.