Frozen hot chocolate

Det här receptet blev jag tipsad om av min kära svärmor för en tid sedan. Originalreceptet kommer från bloggen My New Roots av Sarah Britton som jag berättat om tidigare här på bloggen (här kan du läsa det inlägget som handlar om du gör din egen nötmjölk).

Frozen hot chocolate toppat med kokosflingor.

Det är svårt att förklara vad det är. Om jag skulle försöka mig på en förklaring så skulle jag säga att det är som en kall choklad-milkshake fast med ett schysst innehåll med högt näringsinnehåll. Det mättar också bra. Men en liten varning: Dadlar är söta och triggar ofta igång sötsug och det söta fungerar på samma sätt som socker i kroppen, så detta är inte något man bör dricka varje dag. Men som ett litet försvar till dadlarna så innehåller de förutom det söta en hel del näring också och är ett mycket bättre alternativ än vitt socker.

När jag testade så hamnade i chokladhimlen. Jag älskar choklad och detta var helt makalöst gott! Ingredienserna är något helt annat än man kan ana, nämligen frysta blomkålsbuketter, cashewnötter, havremjölk, kakao och dadlar. Det låter suspekt, jag vet, men det är sååå gott att jag dör en smula. Den svalkar gott en varm sommardag men går givetvis att göra närhelst på året som du vill, t ex under julledigheten.

Jag har nu testat att göra chokladglass från samma recept och det blev jättegott.

Här kommer min version av receptet:


RECEPT FROZEN HOT CHOCOLATE / CHOKLADGLASS

1 1/2 dl ekologiska cashewnötter - blötlägg dessa i två timmar innan
250 gram frusna ekologiska blomkålsbuketter
4-6 msk ekologisk kakao (den mindre mängden för mindre markant chokladsmak)
100 gram urkärnade ekologiska dadlar (det blir ca 13 stycken)
5 dl ekologisk havremjölk

Häll bort vattnet som cashewnötterna legat i blöt i och mixa sedan alla ingredienser i en blender. Häll upp i glas och toppa med t ex kokosflingor. Receptet räcker till 4-6 glas beroende på hur stora de är.

Vill du göra glass så häll upp i glassformar och ställ i frysen några timmar. Färdigt!

Fryst ekologisk blomkål finns att köpa på t ex Willys (märke: Garant).

Detta är allt som behövs för att göra magiskt god frozen hot chocolate. Kökshandduken i 100% ekologiskt linne kommer från LinLiving. Ekologiska cashewnötter i storpack köper jag på Råvarutbutiken. Resten av ingredienserna köper jag i en vanlig matvaruaffär.


Mixa alla ingredienser tills du får en helt slät lite trögflytande chokladröra. Då är det klart! Häll upp i glas och drick direkt eller häll i glassformar och vänta några timmar innan du kan njuta av goda chokladglassar.

De giftfria glassformarna i rostfritt stål har jag köpt på Lapland Eco Store. Jag är helnöjd med dessa och de används flititgt hemma hos oss. Det känns så bra att göra sin egen glass med schysst innehåll istället för "vanlig" glass som oftast (läs: så gott som alltid) är fullproppad med tillsatser och syntetiska ämnen så som färgämnen, smakförstärkare och konsistensgivare. Då känns det bra att kunna göra sin egen helt utan tillsatser och i formar som är giftfria!

Förutom sex stycken chkladglassar så räckte receptet till två stora glas att dricka upp direkt på studs!

Faten har jag fyndad på loppis för tio kronor styck.


Riktigt god chokladglass fylld med näring till skillnad från "köpeglassar". Ät den med gott samvete

Jag har semester vilket innebär att det blir glest med nya inlägg här under en tid. Men håll ut, till hösten kör jag igång igen med full kraft och jag har redan nu massor som jag vill dela med er läsare. Både hälsosamma recept och tips på en mer hållbar och giftminimerad livsstil.

Glad sommar!!!


___________________________________________

Vill du boka mig som föreläsare? Mina specialområden är skadliga kemikalier i vår vardag, och jag har stor erfarenhet av att utbilda förskolepersonal i hur man skapar en giftminimerad miljö på förskolan. Jag riktar mig både till privata grupper och offentlig sektor. Jag ger även inspirationsföreläsningar inom hållbar livsstil samt kostens betydelse för hälsan. Vänligen kontakta mig på sarajohansson1976@gmail.com så utformar jag ett seminarium som passar för just er. Jag skickar offert.

Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan leva mer hållbart, och minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

4 kommentarer:

  1. Ngt säger mig att garant har ekologisk blomkål. Värt att kolla på hemköp// hanna

    SvaraRadera
  2. Jag brukar köpa fryst blomkål på Ica. Det är deras egna märke "I love eco"

    SvaraRadera
  3. Dock är ju inte din havremjölk ekologisk :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.