Att handla second hand.

Att köpa kläder och annat till hemmet second hand är ALLTID det bästa valet ur miljösynpunkt, och väldigt ofta också ur kemikaliesynpunkt. Undantaget är gamla leksaker, främst de i plast, som man bör undvika att köpa begagnade. De innehåller nämligen ofta mycket mer skadliga kemikalier. Även gamla träleksaker som är målade eller lackade innehåller oftast mer ämnen som kan skada vår hälsa, än vad nyare leksaker gör. Anledningen är att man tidigare inte hade kunskapen om hur t ex plast kan läcka hormonstörande ämnen. Det var också vanligt att både plast och färg som träleksaker var målade med innehöll bly, något som är förbjudet idag.

Jag är supernöjd med min handväska i skinn. Den hittade jag på Erikshjälpen. Kostnad: 35 kronor. 


Begagnade leksaker ska man undvika att köpa. Men är de gjorda i obehandlat trä så går det hur bra som helst. Den här leksaksbilen som våra barn älskar att leka med köpte jag på second hand. Kostnad: 12 kronor. 

Nästan alla nya väskor som säljs idag är gjorda i så kallat konstskinn. Ett annat namn för konstskinn är vinyl. Eller ett tredje namn är PVC-plast. "Kärt" barn har många namn. PVC-plast är en av de allra skadligaste plasterna, som innehåller hormonstörande ämnen som lätt släpper från sina produkter. Därför kändes det extra bra att hitta en väska på loppis i äkta skinn. Jag var tvungen att lukta på väskan för att försäkra mig om att det var just skinn och inte konstskinn.

Att handla second hand har många fler fördelar. Förutom att nya produkter inte behöver tillverkas, vilket är en jättevinst för miljön, så är det roligt och överraskande att handla begagnat. Klädstilen blir så mycket per personlig och originell vilket tilltalar mig som har lite svårt med alla ska gå klädda i nästan exakt samma kläder, d.v.s det som råkar vara på modet just nu. Då är det mycket roligare att vara helt sin egen, med sin egen personliga stil tycker jag. Det uttrycker bättre vem just jag är.


Suddig bild tagen av vår 5-åring på min nya handväska. Även jeansblusen har jag köpt second hand. Den kostade 40 kronor.



Några andra saker som jag fyndat på loppisar det senaste året:


Skinntofflor till barnen.

Matlådor och skålar till köket för att byta ut plasten i köket. En bricka i rostfritt stål. Gamla charmiga plåtburkar.

Näver burk. Brödpensel. Stickor i trä. 

Barnens plastleksaker utomhus har bytts ut mot skålar och bunkar i rostfritt stål och tallrikar i trä. Spadarna i plast har ersatts med träslevar. 

En liten kaffekanna till dockorna ute i lekstugan.

Kavel, bastuslev, näverburkar, rivjärn, glasburkar, plåtburk, träskål, mått i rostfritt stål.

En vacker näverburk till sockerbitar. Att ta fram när min morfar kommer på besök som tillhör den gamla sorten som dricker kaffe på bit.

Glasburk (så kallad medicinburk), plåtburk till barnens utflykter att packa matsäcken i, träslev, små brickor i rostfritt stål som är perfekta att servera mellanmålet på, t ex russin och nötter. En hink i zink. Lerkärl med korklock att förvara t ex nötter i. 



Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

2 kommentarer:

  1. Den där väskan var verkligen super snygg och du så smart med träslevar istället för spadar ;)
    Fin dag till dig och tack för härligt inlägg
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Annie. Jag gillar också väskan jättemycket. Roligt att jag kan inspirera. Träslevar funkar toppen som spadar. Allt gott!!! /Sara

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.