Vita Krala

I söndags bestämde vi oss för att göra en liten utflykt. Vår familj äger ingen bil och det är ett beslut som jag är väldigt glad över. Vi klarar oss mycket bra med cykel i den cykelvänliga stad som vi bor i, Örebro.

Men de kommande veckorna kommer vi att ha släktingar boende hos oss och vi bestämde oss därför för att låna bil så att vi kan göra dagsutflykter. Vi sökte lite på nätet efter restauranger utanför Örebro och av en slump hamnade vi på Vita Kralas hemsida. Där kunde vi läsa att de serverade mat som de till stor del odlar själva och att de arbetar för att servera mat som till största delen är ekologisk. Detta lät väldigt tilltalande, så vi bestämde oss för att testa.

Fyra mil från Örebro, utanför Hjortkvarn i ett mycket litet samhälle som heter Haddebo låg Vita Krala Restaurang och Bed & Breakfast. Jag måste erkänna att när vi klev ur bilen så blev jag först tveksam. Vart hade vi egentligen hamnat. Detta kunde antingen bli ett totalt fiasko eller en succé. Det dröjde inte länge innan det visade sig att det senare var rätt.

Vita Krala hade nästan något magiskt över sig. Det var definitivt något helt annat än jag någonsin upplevt i restaurangväg. Med en naturskön omgivning infann sig ett lugn och en stillhet som man bara upplever när man är ute i naturen. Denna känsla hade ägarna tagit fasta på när de utformat sin charmiga restaurang. Huset som var från sent 1700-tal hade de rustat upp enligt gamla ekologiska renoveringsmetoder.

Maten var fantastisk, det var mycket hög kvalitet på allt som serverades. Vetskapen att det mesta var odlat av dem själva och så gott som allt var ekologiskt gjorde att jag njöt än mer. Maten lagades och serverades enligt mottot "slow food", dvs att bra mat ska lagas utan stress och ätas i lugn och ro.

Det som gjorde störst intryck på mig var nog den lugna atmosfär som fanns både i huset och i personalens bemötande, och känslan av att allt var gjort i stor kärlek och respekt till vår natur och det som den kan erbjuda oss. En hållbar livsstil när den är som vackrast.

Ni vet den där känslan när man kommer ut i naturen. Det inre lugn som infinner sig. Känslan av att vara ett med naturen, att vara en del av något mycket större. Den känslan fanns där. Det gamla huset och det personliga bemötandet är något helt annat än dagens stressade tempo som finns överallt runtomkring oss vart än vi befinner oss. Jag kan verkligen varmt rekommendera denna lilla pärla.

Förutom restaurang så har de även ett Bed & Breakfast, med pittoreska små rum i det gamla huset där restaurangen finns. Att stanna här över natten och bli serverad frukost och kunna uppleva mer av den vackra omgivande naturen känns väldigt lockande och något som jag hoppas att vi kan göra så småningom.

Om ni bestämmer er för att göra ett besök till Vita Krala restaurang, ring först då de endast kan ta emot ett begränsat antal gäster.








Den absolut godaste cider jag någonsin druckit. Innehållet? 100% ekologiska äpplen. 

Dessert-bordet.






Ekologiska hönor på gården.











Vill du fortsätta att få tips och idéer hur du kan minska på de skadliga kemikalierna i din vardag? Följ mig på Instagram för kontinuerlig inspiration. På Instagram heter jag saraseviga.

Gilla Saras Eviga på Facebook så missar du inte när det kommer upp nya inlägg här på bloggen.

CONVERSATION

1 kommentarer:

  1. Jag var med vid samma besök, och jag kan bara instämma. Maten var utsökt (och det är en bedömning som jag gör nyss tillbakakommen efter 4 veckor i Toscana), salladen var kanske den vackraste jag sett, och atmosfären var väldigt avslappnande.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.